Tento článok je preložením „spovede“ Joshua Browna, ktorá bola publikovaná v americkom Huffington Post. Je to podľa nás veľmi výstižné a veľa ľudí sa v tom nájde.

Joshua píše:

Väčšinu ľudí vedie ku CrossFitu práve vidina zdravého životného štýlu, lepšej postavy, nových, lepších pohybových schopností. Jednoducho už to všetko nie je to, čo to bývalo a si rozhodnutý/á, že sa chceš zmestiť do starých riflí, chceš vybehnúť po schodoch a necítiť sa ako po maratóne, necítiť v krku náznak vracajúceho sa obeda a celkovo chceš byť opäť celý deň plný energie a elánu do života.

Áno, to všetko sa samozrejme časom dostaví. Práve CrossFit dodáva pocit, že v tejto snahe nie si sám. Keď sa ti na tréning nechce, nakoniec zvíťazí chuť vidieť všetkých kamarátov z tvojho boxu a otestovať si s nim zajtrajší WOD.

Po troch mesiacoch poctivého navštevovania CrossFit Lighthouse na Long Islande by som moje pocity zhrnul do nasledujúcich bodov, ktoré asi pocíti skoro každý začínajúci CrossFiter:

Najprv zistíš ako veľmi nie si vo forme ;)

U nás v gyme sa prvé hodiny skladajú najmä zo strečovania, vysvetľovania, učenia sa nových pohybov a ľahších, no napriek tomu intenzívnych workoutov. Je vysoko pravdepodobné, že sa budeš potiť ako prasiatko už počas tejto relatívne ľahšej fázy. Je možné, že budeš potrebovať viacero „pauzičiek“ aby si znovu našiel svoje pľúcka.

To všetko sa deje preto, lebo budeš zapájať a strečovať svaly, ktoré roky zakrnievali, tuhli a tuhli. Ďalšou vecou je, že sa budeš znovu učiť používať svoje pľúca, budú sa opäť snažiť využiť každú molekulu kyslíka, ktorú do seba budú vedieť dostať.

Uvedomíš si akí „masloví“ sú vlastne všetci tvoji známi

To je kvôli tomu, že sa začneš pohybovať medzi členmi tvojho boxu, alebo nebodaj prezerať profi atlétov z Games, ktorí majú postavy super-hrdinov z komixu. Väčšina z nich (či už dievčat alebo chalanov) bude zrejme okolo 50 až 150 percent silnejšia ako ty, no ty budeš pravdepodobne vážiť viac než oni.

Rozum ti bude zastávať nad tým, že tridsať-kilový piadimužík cvičiac vedľa teba, bude OVEĽA silnejší a viac fit ako ty. Tréneri v crossfitových boxoch nie sú až tak obrovskí a „napumpovaní“ ako klasickí bodybuilderskí tréneri, no napriek tomu by si si na nich stavil v akejkoľvek silovej súťaži.

Celá idea spočíva v umení zdvíhať ťažké váhy, čo najefektívnejším spôsobom, a následne napríklad vedieť odbehnúť určitú vzdialenosť, pričom „bodybuilder“ bude už len dychčať niekde spoza teba.

Naučíš sa „crossfitový slang“, postupne ho začneš používať bez toho aby si sa cítil ako E.T. mimozemšťan túžiaci vrátiť sa domov:

WOD- tréning dňa

Rx- keď je niekto taký pán, že vie odcvičiť spomínaný WOD s predpísanou váhou aj pohybmi, má tú česť napísať si k svojmu menu Rx
…a podobné srandičky

Tvoji kamoši a rodina si začnú „googliť“ výraz CrossFit a začnú ti dávať varovania

„Ouuu ty robíš ten „krosfit“…minule som o tom čítala na Feminity, vraj tam nebuduješ kondíciu ani silu…“

„Fíha, to vážne si sa dal práve na to, myslel som, že si odolný voči takýmto výstrelkom..“

Prídu do kontaktu s termínom „rhabdo“ definujúcim stav extrémneho pretrénovania sa,  ktorý môže spôsobiť rozpad svalov, dokonca až smrť. Tiež sa stretnú s rôznymi typmi zranení, ktoré sú spojené s rôznymi pohybmi obsiahnutými aj v CrossFite.

Realitou však je, že tieto zranenia sa môžu, a vo veľkej miere sa aj vyskytujú pri akomkoľvek type športu a tréningu, pokiaľ je pri tom zlý tréner. Rovnaké riziko zranenia ti však hrozí aj keď si ideš s kamarátmi zahrať ľadový hokej alebo futbal.

Určite sa k tebe dostane neustále narastajúca anticrosssfitová kampaň, ktorá je vedená tradičnými fitkami. Prečo asi?! To už necháme na tvoju fantáziu.

Staneš sa neskutočne dobrý v počítaní a matematike

V CrossFite sa všetko točí okolo počtu opakovaní. Dvadsať „clean and jerkov“, nasleduje desať „box jumpov“ a potom opäť dvadsať „brušákov“, to zopakovať päťkrát, a ideš to na čas. Myslíš pri tom na počítanie, odpočítavanie, imaginárne rozdeľovanie väčších úsekov do menších, lepšie vyzerajúcich skupín.

„Okej, ešte päť opakovaní, potom pauza a len čo sa nadýchnem ešte ďalšie tri. Potom mi už vlastne zostanú len dva sety a už budem v troch pätinách, tohto otrasného päťkolového šialenstva.“ Toto je typ komunikácie, ktorú v sebe vedieš počas WODu . :D Tiež sa veľmi zlepšíš v odpočítavaní. „Už len dvadsaťosem, dvadsaťsedem…Posledných desať, poď tlstá riť, deväť, osem..“ Čokoľvek čo ťa cez to dostane.

Začneš viac obdivovať vytrvalosť a schopnosť niektorých jedincov nezadýchať sa pri prvom opakovaní

V detských časoch bola tvoja predstava o meradle sily jednoduchá, koľko kto zdvihne, aký veľký má človek biceps a pod. Ak si ešte z tejto predstavy nevyrástol, stane sa tak pri CrossFite. Začne ťa viac a viac fascinovať niečo ako extra silné nohy, výskok do výšky a iné. Budeš udivený ako niekto môže spraviť naraz sto obyčajných drepov, alebo udržať sa tak dlho v rôznych statických pozíciách. Držať telo v „planku“ šesť centi nad zemou, alebo udržať sa v L-site s vystretými nohami, keď jediné čo dokážeš ty, je pokrčiť kolienka a na chvíľu ich zdvihnúť zo zeme. A to ani nespomínam že s rukami na boxe, veď inak sa to predsa ani nedá. Ostatní budú schopní udržať sa v týchto pozíciách prekvapivo dlho, a tvoje predstavy o SILE budú veľmi rýchlo fuč.

Najprv priberieš na váhe

To je to posledné čo si chcel, zároveň aj posledné čo si čakal. Prvý mesiac je ale pravdepodobné, že práve toto sa stane. Je to kvôli tomu, že začneš používať svaly, o ktorých ani oni sami nevedeli, že vôbec existujú, preto sa začnú veľmi rýchlo prebúdzať a budovať. Keďže svaly vážia viac ako tuk, rovnica je jednoduchá.

Všimneš si, že máš stále viac a viac energie na všetko. Aj napriek tomu, že máš neustále „svalovicu“

Tento znovunadobudnutý príval energie spôsobuje práve fakt, že so sebou nosíš menej tuku, a pri všetkom sa ti ľahšie dýcha. Pravidelne sa ti do tela vyplavujú endorfíny, ktoré tvoje svalové bunky okúsili naposledy keď si mal 5 rokov a hral si sa na preliezkach.

Zvýšené sebavedomie, pocit hrdosti a hlavne spokojnosti zo seba samého nemožno opomenúť.

Zistíš, že psychicky si vlastne úplná padavka

WOD je zverejnený vždy deň dopredu, väčšinou okolo 19 hodiny. Keď sa už úplne zoznámiš so všetkými cvikmi , začneš si večer refreshovať stránku až pokým sa ti tam nezobrazí, čo ťa čaká. Začneš sa tak trochu podľa toho rozhodovať, či sa zajtra zúčastníš alebo nie. V deň keď budú v metcone naplánované 4x po 30 angličákov, sa začneš tak nejak sám pred sebou vykrúcať. „Angličáky sme predsa robili aj v pondelok, a ešte stále ma všetko bolí. Tak si zajtra spravím rest day, a pôjdem namiesto toho vo štvrtok a piatok.“ Zistíš, že si vyberáš workouty ako by si bol v reštike a máš pred sebou menu. Je dobré takto spoznať sám seba. Pre mnohých je lepšou cestou nepozrieť si WOD dopredu, iní sa pre zmenu vedia počas dňa na wod psychicky pripraviť a podať tak zo seba lepší výkon.

Naopak zistíš, že psychicky si veľmi silná osoba!

Predtým, ako si začal s CrossFitom si sám seba poznal veľmi málo.  Nevedel si čo ťa naozaj prinúti ísť na plné obrátky, čo ťa naozaj motivuje, a aké sú tvoj životné ciele. V závale potu, nedostatku kyslíku, keď máš hlavu ponorenú do pohybov, nepočuješ nič iné len trieskanie, činiek, hviždanie švihadla, dostaneš sa do stavu kedy sám seba porozumieš. Niekde v dvoch tretinách cesty, celkom úmorného WODu, načrieš na dno svojich síl, a zistíš to čo ťa dostane až nakoniec, k dokončeniu. Je to tam, možno si k tomu nemal prístup celé desaťročia, ale teraz to objavíš, ou jee. Tá bojovnosť, ktorá sa skrýva vo všetkých, ale nie všetci ju poznajú. Zistil si, že čokoľvek na teba niekto hodí, vieš a prekúšeš sa až k úspešnému koncu A platí to v boxe, ale aj v ostatnom živote. Ľutujem ľudí, ktorí si to proti tebe v živote skúsia potom, ako si objavil túto svoju vlastnosť. Vlastne by to proti nim ani nebolo fér ;)

 

Počas mojich prvých troch mesiacov s CrossFitom som si uvedomil kým som doteraz bol, a ako veľmi som nechal sám seba dostať mimo formy. Začal som si uvedomovať aký pozitívny vplyv majú na moj celý deň tie malé víťazstvá vždy keď dokončím WOD. Teraz sa teším na každý tréning, ktorý ma čaká a ponáhľam sa z roboty len aby som prišiel načas. Začínam sa viac sledovať, aby som to počas víkendov nepreháňal s alkoholom a nejedol nezdravé jedlá. Každý kto ma pozná, by to na mňa pravdepodobne nepovedal.

Ale ja som našiel novú závislosť. Niečo, čo mi pomáha fyzicky, emocionálne a aj mentálne. Som zanietený pre Crossfit a jediné na čo teraz myslím je stále sa zlepšovať a posúvať sa ďalej.