Len nedávno sme narazili na výborné interview s majiteľom CrossFit South Brooklyn, kde padali typické a najbežnejšie otázky ľudí, ktorí sa práve stretli prvýkrát so slovom CrossFit, alebo nemajú celkom jasno v niektorých veciach. Rozhodli sme sa ho preložiť s veľmi malými úpravami, ktoré sedia na slovenské podmienky.

Greg Glassman

Greg Glassman – zakladateľ CrossFit-u

Q: Okay, keďže o CrossFite neviem nič (a rozpráva sa naozaj všeličo), začnem od začiatku. Čo je CrossFit a pre koho je vhodný? Koľko stojí členstvo?
A: CrossFit je silovo kondičný program, ktorý vyvinul coach Greg Glassman. V roku 2001 sa začali na stránke crossfit.com „postovať“ denne cvičenia (workouty) ale aj ďalší obsah, ako demo videá cvikov, články a podobne. To celé prerástlo do komunity s aktuálne viac ako 10 000 CrossFit boxami po celom svete. Hlavným cieľom tohto programu je zlepšiť zdravie a byť celkovo viac fit. Chceme aby si vedel zdvihnúť ťažšie bremeno, osvojil si techniku rôznych pohybov, vydržal krátku a niekedy aj dlhšiu záťaž.
Keďže CrossFit je nastaviteľný pre akýkoľvek level, je vhodný naozaj pre každého. Skoro v každej skupine nájdeme jedinca s názorom, že nie je dostatočne fit aby tu bol, no väčšina ľudí samých seba veľmi prekvapí.
Čo sa týka ceny, CrossFit môžeš cvičiť úplne zadarmo tak, že budeš sledovať stránku crossfit.com a cvičiť podľa nej. Byť členom CrossFit boxu na Slovensku ťa bude stáť medzi 50-80 Eur. Oficiálne CrossFit boxy vieš nájsť podľa mapy, ktorú vedie priamo CrossFit inc.
Na prvý pohľad sa to môže zdať celkom dosť, no treba si uvedomiť, že neplatíš len za priestor kde budeš cvičiť, ale aj za kvalifikovaných trénerov a ich neustálu pomoc, nie len pri cvičení. V správnom CrossFit gyme sa budeš cítiť ako doma, všetci sa navzájom poznajú a zároveň ťa hecujú k lepším výkonom.

Q: Keď je na trhu viac ako 10000 rôznych CrossFit boxov. Znamená to, že každý je iný? Ako sa to kontroluje?
A: CrossFit je určitým typom franchisu, no nie tak úplne. Každý CrossFit box je individuálne vedený certifikovaným CrossFit trénerom. Každý affiliate je teda jedinečný, s vlastným programom, štruktúrou tréningov, komunitou ľudí a podobne. CrossFit HQ moc „nekecá“ do toho ako by box mal vyzerať alebo ako by mal byť vedený. Preto odporúčame, pred tým ako sa pre nejaký box definitívne rozhodneš, vyskúšaj čo je v ponuke. Oplatí sa vyskúšať, kde sa budeš cítiť dobre, kde sa ti bude tréner venovať, kde je pre teba príjemné prostredie. Predsa len čas, ktorý investuješ do tohto „výskumu“, je čas investovaný do seba! Daj na svoj šiesty zmysel ☺

Q: Videl som Crossfit hodinu a vyzerá to, že všetci sú už v dosť dobrej forme. Nemám odvahu sa prihlásiť, je nejaká základná hranica fyzickej zdatnosti, ktorú by som mal pred prihlásením splniť?
A: Absolútne nie. Tento názor je mýtus, ktorý sa o CrossFite šíri, no je naozaj úplne neopodstatnený. Ale myslím, že stačí raz vyskúšať a uvidíš, že to tak nie je. Určite uvidíš naozaj FIT jedincov, no väčšina členov je rovnaká – obyčajní ľudia, ktorí sa chcú hýbať a dostať do lepšej formy.

Q: Tak povedzme, že by som sa na to dal. Čo môžem očakávať? Ako často by som mal trénovať?
A: Vhodným spôsobom ako začať je začiatočnícky kurz. Zväčša sa volá CF Basics, On Ramp, Starter alebo podobne. Sú to uzavreté hodiny, kde sa oboznámiš so základnými technikami cvičenia a plynulo prejdeš do workoutov s vyššou intenzitou. Po tomto kuzre sa zapojíš do normálnych tréningov, kde každý tréning tvoji tréneri naškálujú tak, aby si ho určite zvládol. Bez začiatočníckeho kurzu s CrossFitom neodporúčame začínať. Pre začiatočníka je vhodné chodiť na tréningy asi tri krát do týždňa.

Q: Som žena, budem z CrossFitu svalnatá?
A: Nie. Toto je najčastejší mýtus, ktorý je ale rozšírený, kvôli nedostatku vedomostí o silovom tréningu a ako takýto tréning ovplyvňuje telo. Často hovorím ženám, ktoré majú tieto obavy, dve veci: 1. aj keby si chcela mať veľké svaly, bez unikátnej genetickej výbavy je to skôr nemožné. 2. Daj nám šancu a keď budeš zrazu príliš svalnatá, zmeníme kvôli tebe program.

Tu sa chceme pozastaviť a možno to ani nebude možné rozobrať v tak malom odseku a pýtalo by si to samostatný článok. No je veľmi smutné, že všeobecná mienka, ktorá koluje medzi obyvateľstvom, pozerá s hrozením na ženy, ktoré zdvíhajú nejaké váhy alebo cvičia niečo ťažké. Tieto ženy podľa môjho názoru majú právo byť uznávané a obdivované práve preto, že v sebe objavili toľko sily a neboja sa trénovať naplno.

Aj takto vyzerajú crossfiterky, ktoré cvičia už nejaký ten rôčik

A photo posted by Jackie (@jackie585) on

Q: Najčastejšie čítam, že CrossFit je veľmi všeobecný, rýchly a nebezpečný. Vraj väčšinou ľudia robia pohyby zle a zrania sa.
A: To ako bude vyzerať tvoja CrossFit hodina veľmi záleží od konkrétneho CrossFit boxu. Dobrý tréner ťa nenechá cvičiť rýchlejšie ako je pre teba bezpečné a ako zvládneš. Preto je dôležité výskúšať viac boxov, zistiť si ako to tam chodí a rozhodnúť sa pre niekoho komu budeš dôverovať.
Intenzitu treba budovať pomaly a postupne. Začiatočnícky kurz je ideálna príležitosť. Je dôležité začať pomaly a naučiť sa počúvať svoje telo. Realita je ale taká, že akúkoľvek fyzickú aktivitu vykonávaš, či už to je futbal s kamošmi, CrossFit alebo korčuľovanie na hrádzi riziko zranenia tu vždy bude.

Q: Dobre, predpokladajme že sa chcem zapojiť. Čo mám „googliť“? Aké vybavenie potrebujem?
A: CrossFit boxy majú prvý skúšobný tréning buď úplne zadarmo, alebo za veľmi malý poplatok. Tak najlepšie zistíš ako to tam chodí, akí sú tréneri a aký máš celkový pocit.
Čo sa vybavenia týka, samozrejme v lodičkách sa bude cvičiť ťažko, no žiadne špeciálne tenisky ani oblečenie na začiatok nepotrebuješ. Jediná vec, bez ktorej sa nezaobídeš, je dobrá nálada a chuť do cvičenia.

What is crossfit

 

preložené z: https://thehomeopathoholic.wordpress.com/2015/02/24/homeo-qa-with-david-osorio-crossfit-owner